Dagje in de gevangenis!

10 februari 2018 - Fremantle, Australië

Vandaag was mijn vrije dag. Ik had gisterenavond al de stad verkend en wilde nu graag naar een museum. In mijn gids stond een interessant museum waar ik naartoe wilde en dus liep ik ernaartoe. Eenmaal aangekomen bleek dat het museum gerenoveerd werd en pas over minstens 2 jaar weer open is. Een beetje teleurgesteld ben ik verder de stad doorgegaan en kwam erachter dat er in de avond een aantal festivallen zouden zijn. Leek mij erg leuk maar ik wilde ook graag naar Fremantle.

Ik heb uiteindelijk besloten naar Fremantle te gaan omdat de zonsondergang daar heel mooi schijnt te zijn. Hiervoor moest ik de trein pakken die er een halfuurtje over deed om er te komen. Fremantle was ook weer net wat toeristischer en ben er gewoon lekker doorheen gelopen. Heb wat winkeltjes bekeken en vervolgens naar de Fremantle Market gegaan. Dit was een beetje een soort Oosters marktje met van alles en nog wat. Ook kreeg ik een sample thee aangeboden die ongelofelijk lekker was maar de prijs was echt niet te betalen. Omdat het nog vrij vroeg in de middag was besloot ik naar Fremantle Prison te gaan. In mijn gids stond dat het gratis was maar dat was heel beperkt. Ik had alleen toegang voor de poort. Er waren wat kamertjes met spulletjes waar ik naar binnen mocht. Maar ik wilde heel graag de binnenkant zien. Ik besloot daarom om voor een tour te gaan. De tours gingen elk halfuur dus ik moest uiteindelijk 20 minuutjes wachten. Ik had overigens ook een van de laatste tours te pakken.

Toen de man de bel ring was het tijd om te verzamelen voor de start van de tour. We begonnen in een kamer waar de gevangenen zich in moesten checken. We kregen wat verhalen te horen. Helaas zaten er een aantal Aziaten naast mij met elkaar te praten wat toch wel stoorde. Ik besloot daarna ver uit de buurt te blijven van de Aziaten. Tijdens de tour hebben we bijna de hele gevangenis gezien. Het was best wel indrukwekkend om te zien maar ook de verhalen om te horen. Een van de verhalen ging over peg leg Pete. Een man met een been. In eerste instantie had hij een kunstbeen waarin hij vaak dingen smokkelde. Toen de bewaarders er eenmaal achter kwamen hebben ze zijn kunstbeen afgepakt. Omdat peg leg Pete nogal een kunstenaar was mocht hij zijn eigen houten been maken. Peg leg Pete scheen voor nogal wat problemen te zorgen waaronder een ontsnappingsplan waarbij hij 2 dagen lang onder een houten vloer lag. Eenmaal te pakken hebben ze hem niet meer laten gaan. Wel kreeg hij de privilege om zijn eigen cel te beschilderen. Ook deze cel kregen wij te zien die toch wel echt heel mooi geschilderd was. Tijdens de tour zijn we nog langs verschillende plekken geweest waaronder ook de plek waar executies werden uitgevoerd. De gedachte dat dit nog geen 20 jaar geleden allemaal geweest is is toch wel een beetje een aparte gedachte. Ook vertelde de gids ons dat de exgevangenen soms zelf ook op bezoek kwamen om een tour te doen. Gelukkig was dat niet zo bij mijn tour.

Toen de tour eenmaal afgelopen was werd het tijd om langzaam richting het strand te gaan. Ik kwam natuurlijk weer veel te vroeg aan maar omdat ik een mooi plekje had gevonden wilde ik er niet weg gaan. Ik kreeg alleen wel een beetje spijt dat ik geen trui had meegenomen omdat het toch wel flink waaide en het ook best wel koud was. Na dan een uur gewacht te hebben zag ik dan eindelijk de mooie zonsondergang die het toch zeker wel waard was. Toen de zon eenmaal onder was was het tijd om op zoek te gaan naar iets te eten. Helaas zag ik op mijn terug weg niks waarvan ik dacht goh dat ziet er goed uit waardoor ik uiteindelijk in Perth wat ben gaan eten. Terwijl ik weer terug in Perth was was het nog vroeg in de avond en de eerste mensen in uitgaanskleding liepen al langs. Ook zag ik 2 meisjes al brakend in een hoekje. En nee dit was op 2 verschillende plekken. Ik wist niet dat het hier in Australie al zo vroeg aan de gang ging.

Na gegeten te hebben ben ik weer terug gegaan naar het hostel en ben lekker gaan slapen want de volgende dag was het op naar tour 2!