Dag 3: Sealions & Dolphins!

2 februari 2018 - Baird Bay, Australië

Dag 3

Vandaag begonnen we dag heel fijn met een activiteit waar ik enorm naar uitkeek! We ging dan eindelijk zwemmen met de zeeleeuwen en dolfijnen. Dit is een optionele tour die best wel prijzig is maar doordat ik als stagiaire de ervaring moest meemaken had ik het geluk dat ik gratis mee mocht. Hoe vet was dat! Eenmaal aangekomen in Baird Bay moest iedereen meteen betalen en ik hoefde lekker alleen maar te zeggen wie ik was en mijn hand uit te steken. Echt super fijn haha. Nadat we waren omgekleed in wetsuits waren we klaar om te gaan. Alan (de eigenaar) en zijn hulpje maakten de boot klaar. Vervolgens gingen we een stukje varen en kwamen aan bij het zeeleeuwenstrand, en jaar hoor daar zaten ze. Een tigtal zeeleeuwen lagen lekker te relaxen op het strand. De een wat groter dan de andere. Wat mij meteen opviel waren de pups. De pups waren lekker in het water aan het spelen maar de mama wilde dat niet. Je hoorde de mama duidelijk roepen dat ze terug moesten komen maar nee hoor. De pups waren lekker eigenwijs en ik kreeg er daardoor al super veel zin in! Deze zeeleeuwen hier worden ook de puppies van de zee genoemt en ik zag al vrij snel waarom. Helaas was het tij nogal laag en daardoor konden we niet meteen naar een plek waar de zeeleeuwen waren. Na een stukje lopen kwamen we dan eindelijk aan. Tijdens de vaart hadden we al snorkel en bril gekregen en konden dus ook meteen het water in. Alan vertelde ons dat het belangrijk was dat wij de zeeleeuwen als baas moesten behandelen. Het was ook belangrijk om laag te blijven en niet te gaan staan in het water omdat als bedreigend kan worden ervaren door de zeeleeuwen. Ook moest je ze lekker hun gang laten gaan wanneer ze dicht bij je kwamen. De eerste zeeleeuw die in onze buurt kwam was Lucy (Alan heeft een aantal zeeleeuwen namen gegeven maar het zijn wel echt wilde dieren). Lucy was een jonge pup die erg nieuwsgierig naar ons was en graag met ons wilde zwemmen. Het hulpje van Alan heeft vervolgens een steentje gepakt en deze gegooit. Het was zo leuk om te zien hoe Lucy daarop reageerde en hem meteen opdook! Ook hield hij Lucy even vast waardoor wij haar allemaal konden aaien. En ja ze voelde echt een beetje als een hondje! Ze had gewoon een vacht maar dan nat. Toen we eenmaal verder aan het rondzwemmen waren zag je de zeeleeuwen langs je zwemmen. Op een gegeven moment kwam eentje zelfs naar me toe en gaf me een soort kusje op mijn knie. Hoe lief! Omdat het inmiddels weer een tijdje was zijn we weer terug de boot ingegaan om nu op zoek te gaan naar de dolfijnen. Eerst nog weer even terug naar het zeeleeuwen strandje waar we vervolgens de eerste 2 verdwaalde dolfijnen vonden. Ook kwamen we Barry tegen. Een zeeleeuw met een haaienbeet op zijn rug L. Ook hij schijnt een hele leuke zeeleeuw te zijn. Namelijk de grotere zeeleeuwen zijn minder speels en hebben geen interesse in mensen. Vervolgens gingen we verder de zee in op zoek naar de dolfijnen.Tussentijds lekker met een koekje en warme chocolade melk. Toch wel een gek idee om in de zomer warme chocolade melk te drinken maar nu desondanks toch wel erg lekker na  het koude water. Omdat het even zoeken was bleven we wat rondjes varen totdat we op een gegeven moment een groep dolfijnen tegenkwamen. We sprongen meteen het water in. En oh wat was dat water koud! Het water in de oceaan was toch een stuk kouder dan het stuk waar we met de zeeleeuwen zwommen. Omdat het nogal moeilijk was om de dolfijnen te volgen riep alan waar we ze konden vinden. Maar omdat wij met onze hoofden in het water lagen was onze coordinatie iets anders dan zijn aanwijzingen waardoor sommigen het niet doorhadden dat er vlak naast hun een dolfijn zwom. Uiteindelijk hebben we denk ik iets van minstens 6 dolfijnen zien zwemmen. Alan vertelde ons dat het een familie was die gezellig samen aan het rondzwemmen waren. Op een gegeven moment was de tijd om en gingen we nog even terug naar het zeeleeuwenstrandje om vervolgens weer terug naar het droge te gaan.

Na ons omgekleed te hebben was het tijd voor lunch. Na lekker gezwommen te hebben had ik toch echt wel trek gekregen. Gelukkig stond daar onze tourguide met hele lekkere broodjes hamburger.

Hierna werd het tijd om weer naar de volgende plek te gaan. Na een heel stuk gereden te hebben kwamen we aan in Fowler’s Bay. Een hele mooie plaats wat een beetje weg had van een woestijn maar tegelijk ook een soort moeras achtig in de verte. In Fowler’s Bay kregen we de kans om te gaan sandboarden. Natuurlijk wilde ik deze kans niet missen en we gingen uiteindelijk met zijn drieen richting de duinen. Omdat ik een beetje sceptisch was om meteen staand te gaan ben ik maar zittend naar beneden gegaan. In de tussentijd de duinen opklimmen en sandboardend naar beneden had je het zand letterlijk overal zitten. Daarom daarna meteen lekker gedoucht zodat ik van al dat zand af was. Die avond hebben wel lekkere kip gegeten die onze topchef van een tourguide had klaar gemaakt.

1. Irene:
    22 maart 2018
    Wat leuk, dat je met de zeeleeuwen hebt gezwommen. Wat een ervaring. Dat sandboarden is misschien wel leuk, maar brr..overal dat zand, wel weer een hele belevenis natuurlijk. Mooi dat je gratis mee mocht. Tis ook allemaal echt duur, zulke dingen. Nou, veel plezier en tot het volgende verhaal! Liefs xxx
  2. Hilko:
    22 maart 2018
    Wat een mooie belevenissen en ook nog gratis ook. Ben ook es een keer op dolfijnentour geweest, alleen een vin gezien😀. Moet je ook nog werken of is het alleen maar feest😅. Maar je hebt het naar je zin, dat is belangrijk. Ben benieuwd welke verhalen nog volgen, tot dan 😘
  3. Hanneke Speelman:
    24 maart 2018
    Hey Liang leuk van je te horen. Wat een belenissen aan de andere kant van de wereld. Wat schattig die zeeleeuwen. Veel plezier nog en werk ook nog maar even tussendoor😚
  4. Hanneke Speelman:
    Mooie foto's trouwens
  5. Riet Reijmers:
    24 maart 2018
    hoi Liang wat een leuk verhaal weer blijf dat doen want wij vinden dit allemaal erg leuk groetjes omaxxx
  6. Bonny:
    25 maart 2018
    Hee, ik zie dat mijn reactie er niet eens staat....Zeker op de verkeerde knop gedrukt.... Afijn, dit lijkt me zo leuk wat je gedaan hebt en ik ben heel benieuwd naar alle foto's straks. Bijzonder dat die zeeleeuwen zo dicht bij de mensen komen. mocht je ze ook voeren of was dat juist verboden, want dan snap ik dat ze met z'n allen staan te wachten... :-)